نقش تحقیق و توسعه در صنایع غذایی R&D

تحقیق و توسعه R&Dچیست؟
اصطلاح R&D-Research and Develpmentیا همان تحقیق و توسعه طبق نظر موسسه OECD کشور30 که متشکل ازOrganisation for Economic Co-operation and Development( پیشرفته دنیا است، به معنای فعالیت های سازنده برخواسته از یک بنیاد سیستماتیک است که هدف آن افزایش دانش انسانی و فرهنگ اجتماعی و بهره گیری از این دانش در کاربردهای جدید است.
اهمیت تحقیق و توسعه در صنایع غذایی
تحقیق و توسعه، اقدامی است که به دنبال کشف دانش جدید در مورد محصولات، فرآیندها و خدمات مرتبط است. از این دانش، برای ایجاد محصولات، فرآیندها و خدمات جدید و توسعه یافته استفاده میشود که به خوبی به نیازهای بازار پاسخ میدهد. این روند باعث تجدید نظر در برنامهها و استراتژیهای سازمانی میشود تا با توجه به دانش جدید، بهبودها و نوآوریها انجام شود.
تحیق و توسعه در محصولات غذایی
یکی از مثالهای جالب در حوزه تحقیق و توسعه، تولید پنیر سنتی لیقوان است. این پنیر توسط مردم بومی در یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی تهیه میشود. این پنیر علاوه بر ارزش تغذیهای، به دلیل طعم و عطر ویژهای که دارد، محبوبیت بسیاری را به دست آورده و به کشورهای دیگر نیز صادر میشود. این موفقیت نشانگر اهمیت دانش تجربی و محلی در تولید این محصول است.
اهداف تحقیق و توسعه R&D
اهداف واحد تحقیق و توسعه که در جهت تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان میباشد، براساس اولویتها و نیازهای آن سازمان در یک چارچوب منسجم تدوین میگردند که میتوان برخی را به شرح زیر نام برد:
• تولید محصول یا محصولات جدید و ارتقای کیفیت • تولید دانش نوین به منظور توسعه محصولات و بهینه سازی فرآیندها • بازدهی سریع سود، بهبود سریع عملکردها
• کشف و درک فرصتها و نیازهای بازار • پاسخ به نیازها و خواسته های مصرف کنندگان و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم • مشارکت قوی در جریانهای دانش و یادگیری • ارتقای بازدهی فعالیت نیروی انسانی که نهایتا باعث افزایش درآمد افراد نیز میگردد • افزایش نیروی رقابتی در عرصه های داخلی و خارجی و حضور فعال در بازارهای جهانی • ارتقای میزان خوداتکایی
روش های تحقیق و توسعه در صنعت غذا و نوشیدنی
- توسعه مواد یا فرمول های جدید
- ایجاد طعم یا طیفی از محصولات جدید
- بهبود طعم یا بافت غذا یا نوشیدنی
- توسعه نمونه ها یا نمونه های جدید
- ابداع روش برای کاهش هزینه ها بدون کاهش کیفیت محصولات
- ایجاد خطوط تولید سالم تر، یعنی محصولاتی با چربی یا شکر کمتر
- ارائه راه هایی برای بسته بندی و حمل و نقل پایدارتر محصول
- ابداع روش هایی برای افزایش ماندگاری محصول
- توسعه راه های بهتر برای به حداقل رساندن آلودگی
- ارائه راههای نوآورانه برای مقابله با ضایعات، فساد و ضایعات
تاثیر تحقیق و توسعه در رقابت
در زمینه صنایع غذایی، کارخانههای تولید پنیرهای لبنی با تجهیزات پیشرفته، به تنهایی موفقیت را تضمین نمیکنند. این نشان میدهد که دانش تجربی و محلی میتواند تاثیرات قابل توجهی در بازارپسندی و موفقیت محصولات داشته باشد. بدون داشتن دانش مناسب از ترکیبات، روشهای فرآوری و معرفی محصول به مخاطبان، تجهیزات پیشرفته به تنهایی کافی نیستند.
دیدگاه های تحقیق و توسعه در صنایع غذایی
صنایع غذایی باید هزینه ها را کاهش دهد اما نوآورانه باقی بماند (نوآوری در علوم زیستی) تحقیق و توسعه در رشته های شیمی، بیوتکنولوژی و مهندسی فرآیند و تحقیقات بیشتر در زمینه زیست شناسی مولکولی، میکروبیولوژی و مهندسی بیولوژیک به رشد خود ادامه خواهد داد.
سرمایه گذاران عمده در R&Dتولید کنندگان مواد غذایی (شرکت های تولید کننده محصولات مصرفی نهایی) به توسعه محصول با انگیزه تداوم تقاضای بازار مصرف کننده (افزایش تحقیقات در مورد ایمنی و تغذیه مواد غذایی) ادامه خواهند داد
خلاصه و خلاصه صنعت غذا مملو از تقلید کنندگان است و محصولات به سرعت تغییر می کنند (حقوق رسمی حمایت از مالکیت معنوی نقش کوچکی در تحقیقات انگیزشی بازی می کند) نرخ شکست در توسعه محصولات غذایی بالا است (بیش از ،)%70 . . .
برای دسترسی به لینک های دانلود لطفا اشتراک تهیه کنید.